• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Умови запису до ДНЗ

Отримання медичною сестрою документації для вступу дитини у дошкільний навчальний заклад

Для прийому нових вихованців до дошкільного закладу старшій медичній сестрі необхідно отримати результати проходження дитиною медичного огляду. Для цього дошкільний заклад надає батькам інформацію про те, яку медичну документацію слід підготувати при вступі до дошкільного закладу.

Відповідно до пункту 2.3 Примірного положення про підготовку дітей на педіатричній дільниці до відвідування дошкільного та шкільного загальноосвітнього навчального закладу, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 29.11.2002 № 434, медична документація містить:

· результати обов’язкового медичного профілактичного огляду, диспансеризації та оздоровлення з висновками спеціалістів (зокрема, за формою № 026/о);

· дані про профілактичні щеплення (за формою № 063/о);

· дані лабораторних досліджень;

· рекомендації щодо режиму на період адаптації дитини в дошкільному навчальному закладі, груп з фізичного виховання, по спостереженню та оздоровленню диспансерних хворих.

Послуговуючись інформацією, наданою фахівцями територіальної дитячої поліклініки, старша медична сестра може планувати свою роботу щодо профілактичних щеплень, лабораторних досліджень тощо.

/Files/images/25591_201205211020286XaIM.gif

Батьки в групі під час адаптації дитини: санітарно-гігієнічні вимоги

Однією з умов успішної адаптації дитини до умов дошкільного навчального закладу є присутність у групі в перші дні відвідування найрідніших людей — мами чи тата. Проте ця ситуація викликає значну кількість запитань як з боку педагогів, так і з боку батьків.

Насамперед зазначимо, що в адміністрації дошкільного навчального закладу немає підстав для відмови батькам у спільному перебуванні з дитиною протягом перших днів у групі для успішнішої її адаптації до нових умов. Адже дошкільний навчальний заклад — відкрита установа, а батьки — рівноправні партнери в освітньому процесі.

Мама чи тато поруч з дитиною в один зі складних етапів її життя — не просто модна інновація чи примха дитини і її сім’ї. Це — потреба маленької людини, яка вперше так кардинально розширює межі соціального та предметного простору й уперше переживає такі масштабні зміни у своєму житті.

Усім, хто скептично ставиться до такої потреби дітей, варто пригадати власні ситуації зміни місця роботи, вступу до навчального закладу тощо. Навіть доросла людина в подібних ситуаціях не почувається комфортно. Питання на кшталт: «Як мене приймуть у колективі?», «Як я влаштуюся на новому місці?», «Чи знайду я там друзів?», «Як до мене поставляться колеги?», турбують нас, зауважте, не один день до того. Але ж у дорослих життєвого досвіду значно більше: ми йшли до школи, вступали до вишів, уперше влаштовувалися на роботу. Водночас маємо досвід встановлення контакту з незнайомими, налагодження стосунків з іншими, уникнення або ж розв’язання конфліктних ситуацій тощо.

Проте дитина, яка вперше приходить до дошкільного навчального закладу, нічого цього не знає і не вміє. Умови життя вдома з мамою й татом, до яких вона призвичаєна, які є для неї зрозумілими, змінюються вперше в житті. А життя в групі дітей значно відрізняється від звичних умов. Пережити ці зміни з найменшими втратами для психічного та фізичного здоров’я допомагають дитині передусім батьки, з якими безпечно і комфортно.

Для повноцінного психічного і фізичного розвитку дитини та збереження її здоров’я під час адаптації адміністрація дошкільного навчального закладу має з розумінням поставитися до потреби новачка бути разом з мамою чи татом. Варто задовольнити бажання батьків перебувати в перші дні адаптації разом з дитиною в групі.

Зауважимо, що обговорювати ситуацію присутності мами чи тата в групі з новачком варто ще на етапі знайомства батьків з дошкільним навчальним закладом. Щодо цього питання вихователі, практичний психолог, медичний працівник і адміністрація закладу мають бути одностайними.

Отже, поведінка батьків у групі цілком залежить від адміністрації закладу. Вихователь встановлює правила поведінки в групі, адже на нього покладено відповідальність за всіх дітей. Практичний психолог надасть поради щодо того, як батьки мають поводитися в групі, аби справді допомогти дитині адаптуватися до нових умов життєдіяльності, та й іншим дітям не завдати шкоди.

Інколи залучення батьків до освітнього процесу стає цілком доцільним. Передусім така організація життєдіяльності конкретної групи виправдана, коли вона є інклюзивною, тобто в ній перебувають як діти без порушень у психічному чи фізичному розвитку, так і діти, які потребують корекції розвитку. Зокрема під час організації життєдіяльності дитини з розладами зі спектра аутизму використовують структурований підхід з наочним підкріпленням. Отже, біля такої дитини постійно має знаходитися дорослий, який звертатиме увагу дитини на послідовність занять, процесів життєдіяльності, вправ, на наступну подію за розкладом тощо. Тобто в групі з інклюзивним вихованням біля дитини з порушеннями розвитку має бути асистент. На жаль, штатним розписом дошкільного навчального закладу таку посаду не передбачено. Тож, найдоцільніше до цієї діяльності залучити батьків такої дитини. Безумовно, їх необхідно навчити правил роботи в групі та поінформувати про санітарно-гігієнічні вимоги.

До організації цього процесу варто залучити медичного працівника, оскільки саме він несе відповідальність за дотримання санітарно-гігієнічних вимог у закладі. Ще до того, як батьки вперше приведуть дитину до дошкільного навчального закладу, варто провести з ними бесіду, ознайомити з розпорядком дня. Разом із батьками слід визначити, скільки годин перебуватиме дитина в перші дні в дошкільному закладі.

Під час перебування в групі батьки повинні одягати змінне взуття. Інколи одягають бахіли, але це недоцільно, оскільки вони не міцні, легко рвуться, а тому і не забезпечують повноцінного захисту від бруду.

Основна вимога до батьків — вони мають бути абсолютно здоровими. Медичний працівник має обов’язково пояснити це батькам. Навіть за найменших проявів нежитю в групу їх не допустять, адже це може зашкодити здоров’ю усіх дітей. У перший день перебування в дошкільному навчальному закладі той із батьків, який перебуватиме разом з дитиною в групі, має відвідати медичного працівника, щоб він пересвідчився, що мама або тато цілком здорові, у них немає проявів застуди.

/Files/images/25591_201205211020286XaIM.gif

Прийом до дошкільного навчального закладу дітей, які не мають обов’язкових профілактичних щеплень

Керівник дошкільного навчального закладу обов’язково має дотримуватися вимог нормативно-правових документів, якими врегульовано діяльність дошкільних навчальних закладів, зокрема й щодо прийому дітей.

Пунктом 6 Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305(далі — Положення), передбачено перелік документів, які батьки обов’язково мають надати керівникові дошкільного навчального закладу при прийомі дитини до закладу. Так, батьки мають подати такі документи:

· заява батьків або осіб, які їх замінюють;

· медична довідка про стан здоров’я дитини з висновком лікаря, що дитина може відвідувати дошкільний навчальний заклад;

· довідка дільничного лікаря про епідеміологічне оточення;

· свідоцтво про народження дитини.

Для прийому дітей до дошкільного навчального закладу (групи) компенсуючого типу додатково подається висновок психолого-медико-педагогічної консультації, територіального лікувально-профілактичного закладу чи тубдиспансеру, направлення місцевого органу управління освітою.

Пам’ятки

Відповідно до спільного листа Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України «Щодо вирішення окремих питань про зарахування до дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів дітей, у яких відсутні обов’язкові профілактичні щеплення» від 29.09.2014 № 1/9-500, № 04.01.16/28103 питання щодо відвідування навчального закладу дітьми, батьки яких відмовляються від щеплень, вирішується індивідуально лікарсько-консультативною комісією лікувально-профілактичного закладу державної (комунальної) форми власності (далі — комісія).

Якщо комісія приймає позитивне рішення, то у її висновку має бути зазначено, що дитина може відвідувати дошкільний навчальний заклад.

Увага

Якщо комісія своїм рішенням не дозволяє відвідувати дошкільний навчальний заклад дитині, у якої відсутні щеплення (за складної епідеміологічної ситуації та (або) через індивідуальні показники), то питання щодо форми здобуття освіти такою дитиною розв’язує місцевий орган управління освітою

Згідно з пунктом 1 Примірного положення про підготовку дітей на педіатричній дільниці до відвідування дошкільного та шкільного загальноосвітнього навчального закладу, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 29.11.2002 № 434 (далі — Примірне положення), підготовку дітей на педіатричній дільниці до відвідування дошкільного навчального закладу здійснюють лікар-педіатр дільничний, медична сестра дільнична, медична сестра кабінету здорової дитини. Відповідно вони оформлюють медичні документи, які батьки мають подати керівникові дошкільного навчального закладу при прийомі дитини до закладу.

Згідно з пунктом 2.3 Примірного положення підготовка дітей на педіатричній дільниці до відвідування дошкільного навчального закладу передбачає оформлення медичної документації за формою первинної облікової документації № 026/о «Медична карта дитини», затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України від 29.05.2013 № 435.

Важливо

Медичну документацію оформлюють на підставі даних обов’язкового медичного профілактичного огляду дитини за участі лікаря-педіатра та інших лікарів-спеціалістів

Якщо дитина не має обов’язкових профілактичних щеплень і комісія прийняла рішення дозволити відвідувати дошкільний навчальний заклад, то це рішення є підставою для оформлення інших медичних документів.

Увага

У разі перенесеного гострого захворювання дитиною, що готується для відвідання дошкільного навчального закладу вперше, її зарахування в заклад пропонується здійснювати не раніше ніж через два тижні після клінічного одужання (п. 3 Примірного положення)

Отже, керівник дошкільного навчального закладу зобов’язаний прийняти дитину до дошкільного навчального закладу за наявності всіх документів, визначених Положенням, та на підставі відповідних медичних довідок установленого зразка. Для дітей, у яких відсутні обов’язкові профілактичні щеплення (незалежно від причин), батьки мають додатково подати висновок комісії, у якому зазначено, що дитина може відвідувати заклад.

/Files/images/25591_201205211020286XaIM.gif

Хто має право забирати дитину з дошкільного навчального закладу

Чинними нормативно-правовими документами визначено обов’язки та права батьків або осіб, які їх замінюють, щодо своїх дітей. Зокрема статтею 150 Сімейного кодексу України від 10.01.2002 № 2947-III (далі — Сімейний кодекс України) визначено, що батьки зобов’язані піклуватися про здоров’я дитини, її фізичний, духовний та моральний розвиток, поважати дитину. Передача дитини на виховання іншим особам не звільняє батьків від обов’язку батьківського піклування щодо неї. Забороняються будь-які види експлуатації батьками своєї дитини, фізичні покарання, а також застосування ними інших видів покарань, які принижують людську гідність дитини.

Частиною 3 статті 8 Закону України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 № 2628-ІІІ (далі — Закон № 2628) також визначено, що батьки або особи, які їх замінюють, несуть відповідальність перед суспільством і державою за розвиток, виховання і навчання дітей, а також збереження їх життя, здоров’я, людської гідності.

Відповідно до статті 12 Закону України «Про охорону дитинства» вiд 26.04.2001 № 2402-III, батьки або особи, які їх замінюють, несуть відповідальність за порушення прав і обмеження законних інтересів дитини на охорону здоров’я, фізичний і духовний розвиток, навчання, за невиконання та ухилення від виконання батьківських обов’язків.

Відповідно до статті 184 Кодексу України про адміністративні правопорушення від 07.12.1984 № 8073-X за невиконання або неналежне виконання батьківських обов’язків, батьки можуть бути притягнуті до адміністративної, сімейно-правової та кримінальної відповідальності відповідно до статті 166 Кримінального кодексу України від 05.04.2001 № 2341-III.

Права батьків щодо виховання дитини визначено у статті 151 Сімейного кодексу України. Відповідно до цієї статті батьки мають переважне право перед іншими особами на особисте виховання дитини. Батьки мають право залучати до виховання дитини інших осіб, передавати її на виховання фізичним та юридичним особам. Батьки мають право обирати форми та методи виховання, крім тих, які суперечать закону, моральним засадам суспільства.

Нормативно-правовими актами визначено також обов’язки навчального закладу. Відповідно до статті 26 Закону України «Про освіту» від 23.05.1991 № 1060-XII забезпечення безпечних і нешкідливих умов навчання, праці та виховання у навчальних закладах покладається на їх власника або уповноваженого ним органу, керівника навчального закладу.

Частиною 2 статті 11 Закону № 2628 визначено, що дошкільний навчальний заклад має створити та забезпечити:

· безпечні та нешкідливі умови розвитку, виховання та навчання дітей, режим роботи;

· умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров’я відповідно до санітарно-гігієнічних вимог.

Таким чином, оскільки відповідно до чинних нормативно-правових актів батьки мають право залучати до виховання дитини інших осіб, то за потреби інші особи можуть забирати дитину з дошкільного навчального закладу. У цьому випадку батьки мають написати на ім’я керівника навчального закладу відповідну заяву з переліком осіб, яким довірено забирати дитину з дошкільного навчального закладу. На підставі цієї заяви керівник навчального закладу дає згоду на те, щоб, окрім батьків, дитину з дошкільного навчального закладу забирали інші особи.

/Files/images/25591_201205211020286XaIM.gif

Роль психолого-медико-педагогічної консультації у зарахуванні дітей з особливими освітніми потребами до навчальних закладів

Висновок психолого-медико-педагогічної консультації (далі — ПМПК) є підставою для організації органами управління освітою належних умов для здобуття якісної освіти дітьми з особливими освітніми потребам у навчальних закладах. Так, відповідно до частини четвертої статті 33 Закону України «Про дошкільну освіту» від 11.07.2001 № 2628-ІІІ дітям, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, тривалого лікування та реабілітації, гарантоване право на відвідування державних і комунальних дошкільних навчальних закладів з гнучким режимом роботи та їх утримання у цих закладах за рахунок держави.

Дошкільні навчальні заклади (групи) компенсуючого типу комплектують згідно з Порядком комплектування дошкільних навчальних закладів (груп) компенсуючого типу, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України від 27.03.2006 № 240/165 (далі — Порядок № 240/165).

Порядком № 240/165 визначено також вимоги до приймання дітей з особливими освітніми потребами до дошкільних навчальних закладів (груп) компенсуючого типу. Так, згідно з пунктом 5 Порядку № 240/165 прийом дітей до дошкільного навчального закладу (групи) компенсуючого типу здійснюється керівником закладу протягом календарного року на підставі:

· заяви батьків або осіб, які їх замінюють;

· свідоцтва про народження дитини;

· направлення місцевого органу управління освітою;

· висновку ПМПК або заключення лікувально-контрольної комісії територіального лікувально-профілактичного закладу чи тубдиспансеру (для дітей з латентною туберкульозною інфекцією та після вилікування з приводу туберкульозу);

· медичної довідки;

· довідки дільничного лікаря про стан здоров’я дитини та епідеміологічне оточення;

· довідки про щеплення.

Окрім того, всім дітям з недорозвиненням мовлення рекомендовано мати висновок сурдолога.

Увага

Дітей з особливими освітніми потребами приймають до дошкільних навчальних закладів (груп) компенсуючого типу на підставі висновку ПМПК і лише за згодою батьків. За бажанням батьків діти, які потребують корекції фізичного розвитку при збереженому інтелекті, можуть зараховуватися до тих дошкільних навчальних закладів загального типу, що мають відповідні умови та кадрове забезпечення для організації індивідуальної корекційно-розвиткової роботи

Висновки та рекомендації ПМПК обов’язково враховують під час складання програми індивідуального супроводу дитини з особливими освітніми потребами. Зміна форми надання освітніх послуг та їх змісту відбувається переважно за результатами повторного обстеження в ПМПК, на основі аналізу динаміки розвитку дитини.

До відома

Порядком № 240/165 визначено тривалість перебування дітей у дошкільних навчальних закладах компесуючого типу залежно від порушень у розвитку

Отже, ПМПК як осередок фахової допомоги дітям, консультативно-інформаційної підтримки батьків та педагогів є ресурсним методичним центром, що сприяє забезпеченню якісної освіти дітей з особливими освітніми потребами.

Відповідно до пункту 5 Порядку комплектування інклюзивних груп у дошкільних навчальних закладах, затвердженого спільним наказом Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров’я України від 06.02.2015 № 104/52, прийом дітей до інклюзивних груп здійснюється керівником дошкільного навчального закладу протягом календарного року за наявності місць на підставі заяви батьків або осіб, які їх замінюють, медичної довідки про стан здоров’я дитини з висновком лікаря, що дитина може відвідувати дошкільний навчальний заклад, довідки дільничного лікаря про епідеміологічне оточення, свідоцтва про народження.

Для дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі з інвалідністю, додатково подається висновок психолого-медико-педагогічної консультації, копія медичного висновку про дитину-інваліда віком до 18 років (наданої лікарсько-консультативною комісією) або копія посвідчення особи, яка одержує державну соціальну допомогу, відповідно доЗакону України «Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам», копія індивідуальної програми реабілітації дитини-інваліда, направлення місцевого органу управління освітою.

/Files/images/25591_201205211020286XaIM.gif

Відсутність дитини в дошкільному закладі — чи враховувати вихідні та святкові дні

ПРОБЛЕМА

Нормативними документами визначено, що приймати до дошкільного закладу дитину, яка була тимчасово відсутня протягом трьох днів включно, можна лише за наявності медичної довідки. Як бути, якщо дитини не було в п’ятницю, а прийшла в понеділок, або не була в п’ятницю і понеділок, а прийшла у вівторок? Чи враховувати у кількість днів, за які потрібно подати довідку, вихідні та святкові?

РІШЕННЯ

Відповідно до пункту 14.2 Державних санітарних норм та правил «Влаштування, обладнання, утримання дошкільних навчальних закладів та організації життєдіяльності дітей», затверджених наказом Міністерства охорони здоров’я України від 01.08.2013 № 678, після перенесеного захворювання або тимчасової відсутності дітей за інших причин протягом 3 днів включно прийом дітей до дошкільного навчального закладу дозволяється за наявності медичної довідки закладу охорони здоров’я, в якому дитина перебуває під медичним наглядом. У довідці лікарем-педіатром вказуються рекомендації щодо індивідуальних особливостей режиму дитини-реконвалесцента на перші 10-14 днів.

Якщо дитина не відвідувала заклад через хворобу, у довідці мають бути зазначені:

· діагноз;

· тривалість захворювання;

· проведене лікування;

· відомості про відсутність контакту з інфекційними хворими;

· рекомендації щодо індивідуального режиму дитини на перші 10–14 днів.

Якщо здорова дитина вже оформлена у дошкільний навчальний заклад та з якихось причин не відвідувала його більше трьох днів, батьки мають надати до закладу довідку про стан здоров’я та причину відсутності дитини. У цій довідці у причинах відсутності дитини пишуть «здорова», а також зазначають дату з якої дитині надають дозвіл на відвідування дошкільного навчального закладу.

Проте в нормативних документах чітко не визначено чи враховувати вихідні та святкові дні при підрахунку кількості днів, за які потрібно подавати довідку.

У практиці роботи вихідні та святкові дні не враховують при підрахунку кількості днів, за які потрібно подати довідку. При визначенні кількості дні, за які слід подавати довідку, зазвичай враховують лише робочі дні.

Якщо дитина була відсутня в дошкільному навчальному закладі в п’ятницю і прийшла у понеділок, то батьки довідку не подають. Проте слід зважати на те, що якщо дитина не відвідувала заклад у п’ятницю суботу, неділю та понеділок, а у вівторок прийшла, то довідка уже потрібна. Оскільки через можливість заразитись педикульозом в короткий термін лікарю необхідно оглядати дитину. У довідці мають бути зазначені причина відсутності дитини в дошкільному навчальному закладі, дозвіл відвідувати заклад, дані про відсутність педикульозу та корости.

Марія Малик-Коваленко, завідувач амбулаторії загальної практики сімейної медицини № 9 КНП «Центр первинної медико-санітарної допомоги № 2» Подільського району м. Києва

Кiлькiсть переглядiв: 77

Коментарi